Snart er det baketid for mange av oss og noen ganger kan det være kjekt med noe som er raskt å lage. Denne kringleoppskriften fikk jeg av min mor en gang, og den er verdt å prøve ut! Smaker "himmelsk"! Noe bilde har jeg dessverre ikke her...
Kringle – ”5-minutters - 2 timer”
400 g hvetemel
50 g melis
200 g margarin
2 dl kald melk
2 egg
50 g gjær (jeg bruker tørrgjær som blandes inn i melet)
Fyll med kva du vil; eplemos, rosiner eller en blanding av sukker og kanel…grovhakka mandler...
Smuldre mel og margarin. Pisk eggene litt med gaffel. Ha i resten av ingrediensene og bland alt raskt sammen. Lag en lang leiv og legg fyllet i midten. Brett godt om hverandre og form som en kringle. Legg alt på en plate med skjøten ned. Grovhakka mandler og grovt sukker smaker godt på toppen. Heves i 2 timer.
Stekes på 240° i 12-15 min.
Dryss over litt melis før servering.
onsdag 17. november 2010
Oppskrift på kringle som smaker helt nydelig!
Etiketter:
Baking
mandag 15. november 2010
Kunst og håndverksmessen på Lillestrøm 2010
Den starter fredag 19. november og varer til søndag 21. november.
Åpningstidene er:
Fredag: 11-20
Lørdag: 10-19
Søndag: 11-18
Standen min har nummer C07-22.
Hjertelig velkommen! Dette blir spennende!
Åpningstidene er:
Fredag: 11-20
Lørdag: 10-19
Søndag: 11-18
Standen min har nummer C07-22.
Hjertelig velkommen! Dette blir spennende!
Etiketter:
Info,
Markeder jeg deltar på
lørdag 13. november 2010
Sprø kjeks med rug
Disse kjeksene har jeg bakt i dag - mine ser ikke så fine ut, men smaken er sikkert den samme. Jeg fikk en stor kakeboks full, for jeg doblet porsjonen. Samtidig ble en ny ladning med Ingers rugbrød også ferdig...
Her er oppskrifta:½ pk gjær
2½ dl lettmelk, lunken
200 g siktet rugmel
2 ts sukker
½ ts salt
90 g hvetemel
ca 150 g grov sammalt hvete til utbaking (det var i allefall nok!)
Stekes i 8 min. midt i ovnen på 250°.
Lages som vanlig brøddeig og la den heve til det dobbelte.
Slå deigen ned og del den i 3 emner. Dryss på deig og bakebord rikelig med grov hvete og kjevle leiven ut til 1 mm tykkelse. Dryss på etter behov. Legg leiven på et bakepapir og del den opp i firkanter med en trinse. Stekes til de er lysegule og avkjøles på rist. Kjeksene bør oppbevares i tett boks. Er de tynne nok, blir de sprø når de er kalde. Hvis ikke, kan de tørkes i ovnen på 100°.Nam-nam!
Etiketter:
Helse/ health
fredag 12. november 2010
Små sokker med fletter i maskinstrikk
Da har de blitt ferdige; disse små knestrømpene med tre fletter foran og knyttesnorer til å binde dem fast med. Må tilstå at jeg gjorde feil et par ganger også... Foten, fra hel til tå, er 9 cm. Lengde er ca 15 cm.
Etiketter:
Mine kjære barnebarn,
Sokker
onsdag 10. november 2010
Genser og bukse med bamser på er på gang...
Denne er da i lys blå - str. 2 år. Genseren er ferdig med et forstykke, så spørs det, da, når resten blir klart... Det skal i allefall se slik ut som på bildet her.
Etiketter:
Barneplagg i maskinstrikk
tirsdag 9. november 2010
Detaljer til strikkesettet i forrige innlegg
Etiketter:
Mine kjære barnebarn
Jakke, knebukse og litt ekstra til barnedåpen
er snart klart. Det mangler sokker, bare... Jeg hadde strikka jakka ferdig. Da den blei prøvd på, kom vi på at dette assosierte vi jo med gråtrøya til bunaden i Telemark. Nikkersen blei strikka dagen etter, og så fant jeg på at tilbehøret mangler! Vi må jo ha kniv! Det fant jeg - i en eske her - helt ekte! Det ER faktisk kniv i slira! I halsen satte jeg en liten sølvbrosje. Perfekt til en liten kar som skal døpes på søndag - ikke sant?
Her er hele settet og under her skulle det vært et bilde med kniven, men det vil ikke inn her... Kanskje jeg må lage et nytt innlegg i stedet... Det blei bare røde kryss!
Etiketter:
Mine kjære barnebarn
søndag 7. november 2010
Sjarmerende meldinger fra barnebarnet på 6...
Etiketter:
Mine kjære barnebarn
Abonner på:
Innlegg (Atom)






