torsdag 29. desember 2011

Hekle hjerter??? NB! Rettelse


Disse hjertene har jeg heklet flere av for mange år siden. De er ganske greie å lage da bunnmønsteret (filethekling) består av st. over st. med 2 lm. mellom rutene. De fylte rutene har 2 st. mellom stavene. På bildet over sees den minste brikken som jeg har tegnet mønsteret på med utgangspunkt i det store. 


Dette er en større modell. Jeg bruker disse som pynt på julebordet...


Her er disse brukt på en rød juleduk, men de vises jo best mot hvitt!


OPPSKRIFT
Legg opp 17 lm. som er nederst på hjertet. Første rad starter med 1 st. i 8. lm. Hekle 6 st i hver av de neste lm., hopp over 2 lm. og hekle 1 st. i siste lm. Snu med 7 lm og hekle 1 st. i siste st. (økning av en rute).
Hekle videre etter diagrammet. Men, når det skal økes på slutten av raden, må det hekles slik: 3 st i lm fra forrige økning (=7 st) + 2 lm og 1 dobbelstav i den 4. lm fra forrige rad (eller i den neste etter stavene).

På rader der det IKKE skal økes, snur man med 5 lm.
På rader det skal FELLES, startes det med 3 kjm. og så 5 lm.
Hekle de øverste delene hver for seg.


Kanten rundt:
Start nederst med 1 kjm. i den midterste st. Hekle3 lm.,hekle i hjørnet: 3 st.,3 lm. og 3 st.
Fortsett slik:
*1 fm. i første hull, 3 st., 3 lm. og 3 st. i neste hull*. Gjenta fra *til* 8 ganger i alt.
**1 fm. i neste hull, 1 kjm. i neste hull, 3 st., 3 lm og 3 st. i neste hull**. Gjenta fra **til ** 6 ganger i alt.
Gjenta *til * 6 ganger.
Gjenta **til ** 1 gang.
Gjenta fra *til* 1 gang.
Midtpartiet: 1 fm i første rute, 3 st. i neste rute, 3 lm. og 3 st. i neste rute og 1 fm. i siste rute. Hekle tilbake motsatt. Avslutt med 3 lm. og 1 kjm. i utgangspunktet.

Garn:
Til det store hjertet kan en bruke garn som passer til heklenål 2,00 mm. Til det lille kan det brukes 1,00 mm heklenål, eller bruke denne oppskriften:


Det blir absolutt finest med samme garnkvalitet, så da laget jeg heller et mindre mønster... Til kanten rundt har jeg brukt gulltråd, men det er jo ikke et "must"! Kanten rundt hekles på samme måte, men med færre *til* og **til**. Hvis det er interesse for å få det forklart, er det bare å gi fra seg et lite pip...

Ha en fin kveld!
Synnøve

8 kommentarer:

Unknown sa...

Så fint det ble når du hadde laget det litt luftigere i mønsteret, dette skal jeg sannelig prøve å hekle jeg og, takker for oppskriften. :-) Ha en fortsatt fin romjul og godt nyttår til deg!

Vingesus og Julebrus sa...

Hei!

Takk for koselihg kommentar inne hos meg: ) Kjekt når nye legger igjen en hilsen.

Så masse flott du lager: Helt imponert!!

Fortsatt god jul: )

Anonym sa...

Takk for at du vil følge bloggen min!
Ønsker deg en fin nyttårshelg!
Ser at vi er kollegaer på Epla. :-) Koselig!

Snertne sneller og små nøster sa...

Riktig godt nyttår til deg - klem Siv

Helle sa...

Så koselig pynt på en juleduk.

Riktig godt nytt år. :)

Rita sa...

Hei, jeg har prøvd meg på dette hjertet. Men jeg skjønner ikke hvordan man øker. Skal det være en tom rute ytterst hele veien? Altså 2lm og en stav.

Mvh Rita

Rita sa...

Hei, jeg har prøvd å hekle det store hjertet. Men ikke til å øke slik at det er tom rute på hver side. Det stemmer på den ene siden og ikke på den andre.

Mvh Rita

rett og vrang sa...

Ja, det er en tom rute rundt hele hjertet. På slutten av raden hekler du 7 lm når du snur og så stav over stav. Da blir det en ny rute der det skrår. Når en ikke skal skrå, snur du med 5 lm for å få en ny rute. Var det forståelig?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails