onsdag 23. november 2022

Redd gullet (09.04.1940)/ Save the gold


Denne boka, skrevet av Robert Pearson, gjorde meg så nysgjerrig at jeg bare MÅTTE låne den. Det har jeg IKKE angra på! Tvert i mot! Lurer du på hvordan det hele gikk til, kan jeg trygt anbefale denne.

Tenke seg til - 26 lastebiler med gullet fra Norges bank, blei kjørt av sted tidlig morgen 9. april 1940... 

Nå er det også laget en film om dette temaet. Den kommer på Viaplay i desember.


Filmen heter "Gulltransporten".


I boka kan en lese om mange "kjente" navn som vi kjenner fra historien - Nordahl Grieg er en av dem.

I tillegg er det litt spesielt for meg som fikk et oppdrag om å strikke luer til filmen. Jeg er jo spent på å se om de blei brukt, ikke sant? 


Den originale "leirlua" fra 1888 så slik ut som bildet over her viser.


Kopien min fikk slik løsning :-)

Uansett - lån boka - det er den verdt!
Spennende historie fra aprildagene i 1940...

Novemberhilsen, Synnøve

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails