søndag 18. juni 2017

Edelweiss - fra frø til blomst

Dette er Edelweiss som blomstrer i hagen her, år etter år. Blomsten har etter hvert utviklet seg til å vokse langs hele kanten i blomsterbedet. Jeg bare deler den når det er nok av den.

I 1980 kjøpte jeg frø fra Impecta. I dag kan en kjøpe ferdige planter på hagesentrene.

Firmaet eksisterer nå også og det er mange go'biter å få tak i der. Den gangen var det en møysommelig prosess for å få disse til å gro da de skulle ligge i fryseren en måneds tid. Kurven med frø ble så satt ut i snøhaugen i april og så var det bare å vente...

Etter hvert kom det mange planter (det er jo slik med en frøpose...), så enden på visa var jo da å få planta ut noe av det som kom opp.


Bittesmå skudd dukket opp og så var eventyret mitt i gang. Bildet over viser de første spirene. Da vi måtte flytte første gang, måtte jeg bare ta med meg ei lita tue...

Her har de vokst og blitt litt større.

For mange år siden hadde jeg en hjemmeside og et av temaene der var nettopp denne blomsten. I posten det året kom det et kort fra Canada. Må jo tilstå at det var litt moro, da!

I juni 2017 ser en av tuene slik ut. Det er ikke lenge til de står i full blomst. Det skal komme et bilde eller to når alt er i gang!

God sommer!
Synnøve

1 kommentar:

Barwitzki sa...

Edelweiss... jeg liker. Vi har i Alpen... så deilig blomst.
God uke. Hilsen sender Viola

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails