torsdag 3. januar 2013

Calorimetry headband - pannebånd i vendestrikk


Slike pannebånd er raske å lage, og søker en på CALORIMETRY HEADBAND, finner en slike i ull og bomull og med diverse strikketeknikker.

Her kommer en oppskrift som jeg hadde skrevet ned da jeg strikka slike for et par år siden:


Masketetthet, lett strukket: 20 m og 22 p=10 cm (pinner 3 mm)

Mønsteret
går over 4 m: Strikk 2 r og 2 vr. Dette er for at det skal gå opp når du strikker ”vendestrikk”. Masketallet må være delelig med 4.

Legg opp 120 m. 1 p.: Strikk over alle m med 2 r og 2 vr.
2 p.: Strikk til det er 2 m igjen. Snu arbeidet.
3 p.: Første m løs av, strikk 3 m, sett et merke (sikkerhetsnål), strikk til det er 2 m igjen. Snu arbeidet.
4 p.: Første m løs av, strikk 3 m, sett et merke, strikk til neste merke og snu arbeidet.
5 p.: Første m løs av, fjern merket, strikk 3 m, sett merke, strikk til neste merke og snu arbeidet.
Denne p gjentas 5 ganger til.
6.p.: Ikke ta vekk merket. Første m løs av, strikk til neste merke, snu arbeidet. Det er nå 44 m mellom merkene og 38 m på hver side i ytterkantene.
7 p.: Første m løs av, strikk til neste merke, fjern merket, strikk 4 m, sett merke og snu arbeidet.
Denne p gjentas 7 ganger til og det er 2 m igjen på hver side.

8 p.:
Første m løs av, strikk til merket, fjern merket og strikk de 2 siste m. Strikk tilbake over alle m.
Fell av.
Fest tråder og bruk det ytterste hullet til knapphull. Sy i knapp.
 
 
Slik ser de ut sett bakfra og fra siden. Siden jeg har strikkemaskin, måtte det jo testes der også. Det får jeg komme tilbake til...
 
Ha en flott kveld!
Synnøve

4 kommentarer:

Bundingen sa...

Så kjekt med oppskrift! Tusen takk! Skal nok prøve meg på et slikt om ikke så lenge.

God helg!

Klem fra Ingunn

Iris sa...

Disse har jeg strikket mange av, og i tillegg til å være superlette er de kjempefine og praktiske. I alle fall for oss jenter siden vi her kan vare varm på øra uten å ødelegge håret :D

Helle sa...

Smart å lage det smalere i den ene enden. Ofte synes jeg at det er litt av problemet med hårbånd, nettopp det at de er for brede under.

Feeling good by H sa...

Fin patent på hårbånd! Disse skal jeg prøve meg på!
Klem fra Hanne

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails