torsdag 4. mai 2017

Brioche/ patentstrikk

I vinter kom jeg over en del bilder via Instagram om "briochestrikk". Dette gjorde meg jo så nysgjerrig :-)!
Jeg kjente jo til det som kalles helpatent og halvpatent fra før, men utover det var jeg jo rimelig "grønn"...

Bildet over viser første test på "two-colored brioche" - eller - tofarga patentstrikk på norsk. 

Første forsøk endte opp med et par babysokker. Her er det i alle fall strikka riktig!

Neste test måtte jo bli ei lue, men den første blei for liten, så den neste gikk litt bedre. Å flette var neimen ikke lett heller, så jeg satset på å få en fin felling i toppen i stedet.

Alle disse er strikka fram og tilbake, for å strikke RUNDT gav meg mer hodebry enn jeg hadde tenkt :-)
Men, en kan jo ikke gi opp, så etter å ha skrevet ned NØYE ord for ord - PÅ NORSK - alle disse engelske benevnelsene som benyttes i oppskriftene, måtte det testes. Jeg kjøpte ei lueoppskrift på Etsy og satte i gang...


Å strikke etter andre sine oppskrifter er noe jeg sjelden gjør, så her var det bare å lese hva som skulle gjøres runde etter runde. Jeg tror jeg fikk riktig start etter tre forsøk... Men...

Lua er snart ferdig, med alle sine små skjønnhetsfeil både her og der. Det får stå til. Garnet er svart Hjerte fra Hillesvåg og et eget handfarga garn fra samme fabrikk. Det fungerer :-)

Om det blir så mye brioche framover, er ikke sååå sikkert, men, jeg har i allefall skjønt noe! Uansett er det moro å få noe til på egen hånd!


Ha en fin maikveld!
Synnøve

2 kommentarer:

Bundingen sa...

Så stilig! Jeg har mye å lære fremdeles, ser jeg!

God helg!

Klem

rett og vrang sa...

Hei Ingunn!
Tusen takk for fin kommentar! Du er en dyktig håndverker selv, på mange områder. Fint å følge deg! Dette med patentstrikk på denne måten, var fullstendig i tåka for meg, men, skjønte litt etter å ha oversatt de fleste til norsk. Tenker at jeg skal lage noen blogginnlegg om dette når det blir tid :-)
God helg til deg også!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails